Serva din dämpare, returnera någon produkt?   Scrolla vidare neråt men läs gärna igenom våra service tips och "bra-att-veta-om-din-cykel-råd"!   

Du tvättar väl INTE din cykel...
fel? Självklar måste din cykel vårdas och där börjar man alltid med en tvätt. Med en cykel du använder för träning-/tävling blir det ofta väldig många tvättar på en säsong. Vi får alldeles för ofta frågor om: -Varför vevlager går sönder redan efter 2 månader, -Varför det rinner vatten ur styrlagret, -Varför länkage glappar när cykeln inte ens är 1 år gammal? Alla svaren är 95 av 100 gånger dom samma, -Du tvättar sönder din cykel! Vatten är ett fördärv på dina komponenter, att tvätta din cykel är viktigt men ännu viktigare är det att smörja och vårda. Länkage skall tas isär, lager skall smörjas m.m.

Sitter det en stötdämpare på kräver den en service med jämna mellanrum, vi rekommenderar att ta isär gaffeln för oljebyte m.m. vid ca 150 körda timmar eller minst en gång om året. En tävlingsåkare skall/tar alltid isär gaffeln efter ett riktigt skitigt träningspass-/tävling för bästa funktion. För att hålla "liv" och bästa funktion i gaffeln lägger du lite kedjeolja på innerbenet (lika ofta som du smörjar kedjan), kör gaffeln upp och ner och torka sedan bort överflödet av olja. Denna enkla åtgärd gör att du slipper en "stickig" och torr gaffel (packbox) med hög friktion. När du servar din gaffel lägger du också nytt fett på styrlagret. Bakdämparen hjälper vi dig att skicka till rätt leverantör för service.

Skivbromsar kan behöva en viss inkörningsperiod innan de bromsar som dom skall. Skrikande bromsar kan förekomma men försvinner oftast efter inkörningsperioden. Det finns olika bromsbelägg, vissa kan skrika mer än andra. Bromsbeläggen tål inte olja eller bromsvätska, har beläggen kommit i kontakt med detta bör de bytas ut för att rätt bromsverkan skall uppnås. Tips, använder du kedjespray på kedjan skall du inte rikta sprayen så det kan skvätta mot bromsoket baktill. För mycket olja på kedjan kan också skvätta på bromsoket eller fälgen vilket är lika illa om du har fälgbromsar på din cykel.

Hjul och fälgar är en känslig produkt, ekrar kan komma att glappa upp och hjulet blir då skevt. Känn med jämna mellanrum efter om det finns någon lös eker, spänn då upp nippeln så ekern känns lika hård som övriga ekrar. Har du fått ett slag i fälgen kan det vara svårt att dra ekern som man borde. Lämpligt att då diskutera med fackman eller oss på Evald’s om nästa åtgärd.

Länkage och Vevlager är utsatta komponenter på cykeln. Flertalet gånger per år måste detta tas isär om du vill ha funktion och slippa glapp. Fukt och vatten tränger in oavsett om du tvättar eller kör i vattenpölar. Denna fukt kryper igenom tätningarna och förstör lagren. Enda som hjälper är att regelbundet ta isär vevparti och länkage och lägga på nytt fett. OBS! Dränk inte lagren med fett då fett även drar åt sig grus. Bra att ha cykeln hängande upp och ner efter tvätt, ofta märker man då att vatten rinner ur sadelstolpsrör och styrlager. Om så är fallet, ta direkt isär, töm vattnet och smörja dina lager. 

Skruvar kan glappa upp, minsta lilla glapp måste åtgärdas. Det är du som ägare som håller uppsikt om din cykel. Det förekommer att centrumbulten som håller fast vevarmen i vevlagret kan glappa upp då det sällan sitter någon låsring på denna. Om så är fallet, åtgärda omgående. Blir det glapp här kan splincen till vevarmen förstöras. Denna bult rekommenderar vi locktite på, tål att dras hårt. 8 mm insex eller 14 mm hylsa är vanliga verktyg till dessa bultar. // pdf på "Vårda din cykel och ha koll" samt "Fabrikationsfel = Garanti" /  



Specialized Service foxservice.nu SAG
     
Rockshox Youtube    Boa System Service